MERUNGKAI MISTERI ALAM DIRI DAN DUNIA FANA

ombak menghempas pantai menaburi pasir berselerakan, meleraikan ikatan dan menghakiskan pantai. pabila istana pasir dibina saat itu ombak mengganas. jika keimanan tidak seutuh dan kuat membina nescaya nasib seusai pepasan pasir..

Search This Blog

Sunday, February 19, 2012

pengalaman mengajar di sebuah kelas baru-baru ini amat menggetarkan jiwa aku. tidak pernah sesukar ini aku terpaksa mengawal murid.

merupakan kelas yang terakhir , pada mulanya muridnya kelihatan baik dan tenang dan menurut perintah walaupun ada kedengaran suara-suara yang tinggi. aku menegur jangan selalu begitu kelak merosakkan peti suara. mereka menuruti..

aku memberikan teka untuk menaikkan keseronokan mereka. mereka memberikan perhatian. ia selesai. aku memberika helaian kertas serta mengajar satu persatu cara membuat robot di depan kelas, murid memberikan perhatian. kelas terkawal.

murid mula membuat bising apabila sebahagian mereka telah menyiapkan separuh tugasan. seorang budak merayau dalam kelas entah kemana.. dari kiri ke kanan. ke depan. aku turut bergerak melihat progress budak. budak itupun nak jadi macam cikgu. menegurnya buat kali pertama dia memberikan respon baik lalu duduk. beberapa murid lain turut mula bergerak ke arah kawan mereka sambil membawa lukisan. wah! kelas aku sungguh aktif, sangka aku...ilmiah sungguh saling bertukar idea...

membiarkan situasi berlalu.. aku memberikan perhatian kepada pelajar pasif.. menegur dan memberikan bantuan. murid tadi mula meronda semula tetapi keluar kelas dengan sendirinya.. aku terkejut., lalu memanggilnya.. masuk kelas! dia masuk namun tidak duduk. yang lain buat bisng. aku mengingatkan lima gambar terbaik bakal dipilih. mereka kelihatan biasa.

murid itu keluar semula kelas dengan sengaja ikut pintu belakang. darah aku sedikit naik. aku suruh masuk dan bertanya mengapa buat gtu? dia diam macam tak tahu berbahasa. sekali lagi bersabar dan monyoal siapakah bapanya? lulus. namun sayang dia tidak mengenal siapa ibunya.. aku pelik. siapa yang melahirkannya? wajahnya sungguh comel dan berpotensi berjaya. darah aku menurun tak jadi menghukum.

murid itu keluar semula, dan masuk kembali dan meniarap di atas simen. aku pelik dan geleng kepala. sungguh tak dapat kasih sayang sangkal aku. dia mula bergerak sekitar kelas dan mengambil peralatan dalam kelas dan mula bermain dengan murid lain. arahan suruh menyiapkan kerja tidak diendahkan. apabila ingin mendekati, mereka berlari jauh... aku bingung.

ramai pula yang buat perangai. kelas mula luar kawalan. arahan tidak diendahkan. mereka mula membuat bising. aku berteriak kuat.. high note. mereka terdiam dan duduk. aku memegang rotan. namun 5 minit kemudian mereka bising semula dan bergerak sekeliling kelas. aku tidak suka. rasa seperti di neraka apabila tidak mengendahkan arahan kita.

apabila kita bangun, dan ke belekang mereka berani kedepan. darah aku naik semula. dan mula memarahi beberapa orang budak yang asyik bermain. mereka sedang menguji kesabaran aku. arahan demi arahan diberikan mereka tidak endah.. aku menjerit kali kedua lalu bersedia memberikan hukuman. telingan murid itu dicapai. namun mudah dia memberitahu telinga saya berkudis. nah, nya memang berkudis dan berdarah sedikit. aku bersabar dan menyuruhnya diam dan duduk ditempatnya.

masalh nya dia mengulangi kesilapan.. aku terus touch dipipi sekadar mecubit sederhana. dia terdiam. kelas senyap. 5 minit kemudian, kelas bising semula.. satu perasaan lain sedang menyelinap. aku memberikan ugutan kepada sesiap yang tidak mendengar kata. mereka tidak endah. murid itu keluar kelas lagi dengan membawa geng kelas lain ke pintu. what the matter? aku soal dalam hati.

aku menarik rambutnya yang basah dan membawanya duduk. aku hilang sabar namun aku masih sedar batasannya. pada akhirnya aku menengking dan menolak perlahan murid duduk. aku tidak pernah marah budak sebegini.

mereka semua diam. 5 minit terakhir aku memberikan nasihat dan menegur perbuatan mereka. semua diam kecuali seorang, si hitam. dia melawan dengan keras. aku terpana. siapakah budak ini? dia menjawab dengan deras tanpa segan. aku menegur dan suruhnya mengulanginya. saya mempersoalkan tindakannya dan dia membuat mimik muka. tanpa aku sedari sebutir kata kasar telah aku katakan .......) aku tak rasa bersalah. memang budaya disini mengatakan perkataan tersebut. aku sangat jarang berkasar dalam pertuturan tapi dia telah mencabar aku.

aku keluar kelas dengan menahan kemarahan walaupun aku masih menerima tempias dari kanak2 itu. sesungguhnya bersabar dalam kemarahan merupakan satu jihad. aku bersabar dan terus senyum walaupun aku malu dengan orang lain. namun pelik budak2 menghulurkn tangan untuk bersalaman.

ia merupakan pengalaman terindah. selepas ini aku mesti berhati2 dan menggunakan kaedah yg sesuai. nasib baik kelas ganti...

aku menyoal seorang guru senior, dia turut menghadapi maslah yang sama. dia memahami dan mengiakan segalan luahan perasaan aku. aku bersyukur aku normal. dia tidak pelik apabila aku touch budak kelas tersebut. baru tadi aku lihat budak kena tampar dengan guru disiplin..

namun aku soal diri sendiri sampai bila guru perlu menghadapi semua ini. dan mengapa budak seteruk ini? aku ingin berjumpa keluarga mereka.... banyak perkara yang ingin disoal....

kebanyak mereka dari keluarga bermasalah.. dadah, cerai, curi.... aku bingung mencari penyelesaian yang sesuai... bayangkan sekiranya anda guru sebenar dan 6 waktu sehari face budak sebegitu... aku mual.. no wonder kalau boleh dpt darah tinggi.. aku harap sentiasa beringat.. bimbing aku YA ALLAH.

No comments:

Post a Comment